De weloplettende tv-kijker zag al een reclame voorbij komen met de nieuwe identiteit van Alzheimer Nederland. Drie dagen na Wereld Alzheimer Dag laten we strateeg Tom Dorrestijn en creatief Liza Enebeis van Studio Dumbar aan het woord over de nieuwe huisstijl.



Wat was de voornaamste reden van deze nieuwe identiteit?

Alzheimer Nederland is ambiteus. Het wil veel meer fondsen werven voor wetenschappelijk onderzoek. Want 1 op de 5 mensen krijgt Alzheimer en dat leidt gemiddeld binnen 7 jaar tot de dood. Alleen wetenschappelijk onderzoek kan een oplossing bieden. Daar zijn tientallen miljoenen voor nodig.



Wat waren de belangrijkste punten uit de briefing?

De visuele presentatie en communicatie van Alzheimer Nederland was niet geschikt voor de grote doelstelling die ze zichzelf hebben gesteld. Alles moest veel sprekender en communicatiever. Er moest een 'visual branding’ komen die herkenning biedt aan de patiënten en omgeving maar die vooral óók naar buiten toe impact heeft. Het moet maximale zichtbaarheid en aantrekkingskracht geven aan Alzheimer Nederland. Elke klap in de communicatie moet raak zijn. Zodat je met beperkte middelen veel kan bereiken.



Kunnen jullie het traject beschrijven dat jullie met het team hebben afgelegd?

Het was een ongelofelijk fascinerend maar ook moeilijk traject. Meer dan ooit denk ik. We hebben een aantal reviews gehad waarbij op de tafels en wanden grote hoeveelheden fantastische designwerk te zien was. Echt waanzinnig. Maar waarbij we toch moesten zeggen: het is indrukwekkend, het reflecteert de ziekte Alzheimer, maar het is niet geschikt voor de organisatie. Het moet tenslotte niet alleen Alzheimer uitdrukken, maar ook het karakter van de organisatie en geschikt zijn om sterk te communiceren en die ambitieuze doelstellingen te helpen behalen.


Schetsen van Studio Dumbar tijdens de reviews



Binnen welk tijdsbestek is het hele project afgelegd?

Het hangt er van af waar je naar kijkt. Het creative proces is 'netto’ een kwestie van weken. Het totale proces langer, want er is veel aandacht gegeven aan het interne proces bij Alzheimer Nederland. Veel mensen in de achterban waren gehecht aan de oude stijl en zijn met heel hun hart bezig met de menselijke aspecten van de ziekte. Een nieuwe identiteit is dan niet je primaire interesse. Samen met Alzheimer Nederland hebben we ons echt ingespannen om mensen mee te nemen in het proces.



Waar zijn jullie het meest trots op?

We zijn het meest trots op het feit dat het zo goed gelukt is de dubbelslag te maken: we vinden het als design-professionals een prachtige en krachtige stijl, maar de reacties uit de kring van Alzheimer Nederland zijn zo mogelijk nog enthousiaster. We hebben hartverwarmende feedback gekregen uit de kring van de patiënten, de vrijwilligers, de hele organisatie. Daar zijn we heel blij mee omdat we de verantwoordelijkheid voelden met iets heel goeds te komen. Het onderwerp, maar ook de organisatie en de mensen die dit project leiden verdienen dat echt.



Concept & development: Studio Dumbar
Fotografie: Pieter Claessen
Typografie: MT Plantin van Robert Granjon en Raisonne AN van Benjamin Critton

Dank Tom en Liza!

» Alzheimer Nederland
» Studio Dumbar


Willem van Roosmalen

Willem van Roosmalen is mede-eigenaar en editor van Fontanel. Met een achtergrond in Marketing Management en Design Management helpt Willem bureau’s en bedrijven sterke merken te vormen als strateeg, en vorm te geven als grafisch ontwerper.