Als supermarktketen geniet Sainsbury’s in Groot Brittannië ongeveer dezelfde status als de Albert Heijn in Nederland. De hier afgebeelde 'huismerk’ verpakkingen, met een typisch lompe jaren ’70 modernistische esthetiek, kan ik me als kind zelfs heel vaag herinneren. (tja)

Wat ik daarentegen niet wist is dat ze gedurende een periode van zo’n 15 jaar een 'in-house’ design afdeling hadden die een zeer coherent en uitgebreide identiteit heeft ontwikkeld. Dat zulke merken in Nederland, Duitsland of Zwitserland (Randstad, Braun of Geigy bijv.) in die periode… of veel eerder, zeer consistente huisstijlen/identiteiten/merken hadden is bekend. Maar voor Groot Brittannië zijn dergelijke voorbeelden mijns inziens, tamelijk uitzonderlijk.

Het archief van Sainsbury’s is onlangs, mooi, overzichtelijk en helder in kaart gebracht, in het boek 'Own Label’ door de mannen van ontwerpbureau 'Fuel’ uit Londen, in eigen beheer. Nostalgia ain’t what it used to be…

» Own Label



Simon Scheiber“Martin Pyper woont sinds 1989 in Nederland en is grafisch ontwerper/art director. Zijn eigen bedrijf 'me studio’ maakt vooral affiches, boeken en huisstijlen en hij heeft een eigen blog.”